Hálózati marketing
Már korábban többen vizsgálták, hogy miképpen lehet létrehozni egy vásárlásra alapuló hálózati marketing rendszert. Nézzük, mire van ehhez szükségünk!
Sok ember van, akinek szüksége van plussz jövedelemre, de mindegyiküknek ugyanaz a problémája: hol és hogyan tehet rá szert. Ha egy magánvállalkozás kockázati tényezőjét nézzük, akkor kérdés, hogy megéri-e vagy képes-e azt gazdaságosan üzemeltetni, nyereséget termelni. Minden ember azt szeretné, ha sok szabadidővel rendelkezne, s azt pl. a családra, sportra, művészetre, hobbira stb. fordíthatná.
Másrészről viszont tudjuk, hogy a gazdaság sem végtelen, ezért nagy bölcsességet kíván, hogy olyan terméket készítsen, amit el is lehet adni. Hatalmas a vállalatok száma, így rengeteg terméket kell értékesíteni a piacon. Ez több módon is lehetséges. Így például a klasszikus piaci modell - kis- és nagykereskedelmi rendszere szerint - és a modern: katalógus, teleshop vagy személyes eladás stb. alapján. Az áruk/termékek forgalmazásában sok szempontból egyedi és speciális értékesítési mód az online marketing.
Nézzük, hogyan működik a hálózati marketing, összehasonlítva egy privát üzlettel, amely mindannyiunk környékén megtalálható.
Tegyük fel, hogy kenyeret vásárolunk 250 forintért, és ezt eladjuk 350 forintért. A kettő különbözete a mi árrésünk. Ez nem azt jelenti, hogy kerestünk 100 forintot! Ahhoz a költségeinket minimalizálni kellene, hogy ezt a nyereséget kapjuk. Miért kapok a boltban 250 forintért a pékségből származó kenyeret, ezt az az ember nem tudja? Mert a bolt mennyiséget rendel a pékségtől, így minimalizálva a költségét. A hálózati marketingben akkor válsz forgalmazóvá, ha megvásárolod a terméket a cég részére 100 forintért és eladod mondjuk 140 forintért. Miután megvásároltad a terméket elmégy meglátogatni az egyik barátod vagy kollégád, de előtte küldesz neki egy e-mailt, hogy megspórold a szállítási költséget. Így meglátod nem lesz magasabb a költséged, mint a bevételed.
A bolt tulajdonosa lehet, hogy úgy dönt, hogy embereket vesz fel és több üzletet nyit. Mert így egyre többen vásárolnak naponta a boltban kenyeret és előfordulhat, hogy a pékség leengedi 230 forintra a kenyér árát. De a bolt továbbra is 250 forintért adja a kenyeret, elégedett a pékségből származó kedvezménnyel, és megmarad neki a 20 forint nagykereskedelmi árbevétel. Logikus ugye?
Ha a bolt képes lenne, és saját maga szervezne egy értékesítési hálózatot, amely felhasználná ezt a 20 forint nagykereskedelmi árrést arra, hogy még nagyobb forgalmat generáljon a pékség számára, akkor a pékség a nagyobb forgalomra ismét adna 10 forint árengedményt kenyerenként… Így már két mélységből származna a boltnak bevétele.
E fenti példában is látható a hálózati marketing, sőt néha a klasszikus kereskedelemben is előfordul 2-3 mélységből származó árbevétel, de meg sem közelíti a vásárlásközpontú hálózatot ahol gyakran a 100 vagy akár 1000 mélységből származó jövedelem sem ritka!