Hálózati marketing

2012.03.23 09:25

 

Már korábban többen vizsgálták, hogy miképpen lehet létrehozni egy vásárlásra alapuló hálózati marketing rendszert. Nézzük, mire van ehhez szükségünk!

   Sok ember van, akinek szüksége van plussz jövedelemre, de mindegyiküknek ugyanaz a problémája: hol és hogyan tehet rá szert. Ha egy magánvállalkozás kockázati tényezőjét nézzük, akkor kérdés, hogy megéri-e vagy képes-e azt gazdaságosan üzemeltetni, nyereséget termelni. Minden ember azt szeretné, ha sok szabadidővel rendelkezne, s azt pl. a családra, sportra, művészetre, hobbira stb. fordíthatná.

  Másrészről viszont tudjuk, hogy a gazdaság sem végtelen, ezért nagy bölcsességet kíván, hogy olyan terméket készítsen, amit el is lehet adni. Hatalmas a vállalatok száma, így rengeteg terméket kell értékesíteni a piacon. Ez több módon is lehetséges. Így például a klasszikus piaci modell - kis- és nagykereskedelmi rendszere szerint - és a modern: katalógus, teleshop vagy személyes eladás stb. alapján. Az áruk/termékek forgalmazásában sok szempontból egyedi és speciális értékesítési mód az online marketing.

Nézzük, hogyan működik a hálózati marketing, összehasonlítva egy privát üzlettel, amely mindannyiunk környékén megtalálható.

  Tegyük fel, hogy kenyeret vásárolunk 250 forintért, és ezt eladjuk 350 forintért. A kettő különbözete a mi árrésünk. Ez nem azt jelenti, hogy kerestünk 100 forintot! Ahhoz a költségeinket minimalizálni kellene, hogy ezt a nyereséget kapjuk. Miért kapok a boltban 250 forintért a pékségből származó kenyeret, ezt az az ember nem tudja? Mert a bolt mennyiséget rendel a pékségtől, így minimalizálva a költségét. A hálózati marketingben akkor válsz forgalmazóvá, ha megvásárolod a terméket a cég részére 100 forintért és eladod mondjuk 140 forintért. Miután megvásároltad a terméket elmégy meglátogatni az egyik barátod vagy kollégád, de előtte küldesz neki egy e-mailt, hogy megspórold a szállítási költséget. Így meglátod nem lesz magasabb a költséged, mint a bevételed.

  A bolt tulajdonosa lehet, hogy úgy dönt, hogy embereket vesz fel és több üzletet nyit. Mert így egyre többen vásárolnak naponta a boltban kenyeret és előfordulhat, hogy a pékség leengedi 230 forintra a kenyér árát. De a bolt továbbra is 250 forintért adja a kenyeret, elégedett a pékségből származó kedvezménnyel, és megmarad neki a 20 forint nagykereskedelmi árbevétel. Logikus ugye?

Ha a bolt képes lenne, és saját maga szervezne egy értékesítési hálózatot, amely felhasználná ezt a 20 forint nagykereskedelmi árrést arra, hogy még nagyobb forgalmat generáljon a pékség számára, akkor a pékség a nagyobb forgalomra ismét adna 10 forint árengedményt kenyerenként… Így már két mélységből származna a boltnak bevétele.

E fenti példában is látható a hálózati marketing, sőt néha a klasszikus kereskedelemben is előfordul 2-3 mélységből származó árbevétel, de meg sem közelíti a vásárlásközpontú hálózatot ahol gyakran a 100 vagy akár 1000 mélységből származó jövedelem sem ritka!